Zatímco nabídka nových aut se tenčí a oblíbené motory mizí z ceníků, trh s kvalitními ojetinami zažívá malou renesanci. „Dneska už nejde o to šetřit, ale mít vůbec možnost sehnat to, co chcete”. Proč je teď ideální doba na koupi prověřeného vozu – a proč není radno příliš dlouho váhat?
„Dříve platilo, že kdo kupuje ojetinu, slevuje ze svých představ. Dneska? Naopak. Často je to jediná cesta, jak se k autu dostat”.
„Máme zákazníky, co chtějí motor, který už se nevyrábí. Výbavu, která dneska stojí o dvě stě tisíc víc. Nebo prostě jen chtějí auto teď, a ne za osm měsíců. A co jim na to říct? Vítáme vás v roce 2025, kde ojetina není plán B, ale často ta nejlepší volba.“
Motory, které mizí. A auta, která dávají smysl
U našeho partnera, značkového dealera BMW stojí třeba BMW X2 s 2.0d a automatem – rok stará, málo jetá, servisovaná. Vedle ní BMW X5 3.0d 4×4, výbava s M paketem, nájezd pod 30 tisíc. „Majitel šel do BMW ix40 a dealer si jeho auto vzal zpět. Auto jako nové, kompletní servisní historie, jedna rodina. Pro spoustu lidí ideální volba. Tohle auto už dneska nový neseženete.
Pokud naleznete alespoň vzdálenou alternativu, tak se připravte na pořadník a hypotéku k tomu.“
Podobná situace panuje i v dealerství Mazdy, kde je obrovský zájem i o starší kousky s jednoduchou atmosférou 2.0. „Tohle je legenda. Lidi to chtějí, protože ví, že to žere málo, neporouchá se to a když jo, tak ti to opraví i strejda Pepa v garáži. Jenže nový už to nekoupíš.“
Kvalitní ojetina dnes? Téměř luxus
Na otázku, zda jsou ojetiny levné, odpovídáme upřímně: „Nejsou a nebudou, střízlivým pohledem do budoucna, bude cena ojetin s jistotou růst a výběr bude o dost užší. Pořád je ale nákup ojetiny výhodný, protože dostanete výbavu, motor a komfort, který by vás v novém autě stál o stovky tisíc víc. A navíc – víme přesně, kde ta auta byla. Nevozíme anonymní kusy z bůhvíkde, ale většinou spolupracujeme s léty prověřenými značkovými prodejci a také přímo s automobilkami. Máme tu výhodu, že většinu vozů znají od začátku. Většinou slýcháme: „Tohle auto prodali před rokem kolegové jako nové. Servisovali jsme ho celou dobu. Víme, kdo ho měl a jak se o něj staral. Tohle není ojetina z aukce, co připlula z Belgie s podivným nájezdem a kufrem plným jeřabin.“
Prověřené kousky, co mají jméno i příběh
A rovnou přidáváme varování: „Fakt nechci strašit, ale kvalitních ojetin ubývá. Každý, kdo má doma dobré auto, si ho teď raději nechá. Takže když k nám něco přistane, většinou to do týdne zmizí. A kdo váhá, ten prostě zapláče.“
A co ty ceny?
„Ceny jdou nahoru, to je pravda”. „Ale ne proto, že by prodejci zdražovali, aby si mohli koupit chatu v Itálii. Zdražují nové vozy – tím pádem se zvyšuje hodnota těch ojetých. A hlavně: kvalitní ojetiny nejsou na trhu do nekonečna. Co se dnes prodá, za měsíc nemusí být.“
„Nechci tlačit na pilu… Ale realita je taková, že čekat na zázrak se nevyplácí. Buď se auto prodá, nebo podraží. Pokud někdo ví, co hledá, a najde to dnes, říkáme mu na rovinu: nekupuj za každou cenu, ale počítej s tím, že zítra už tu být nemusí.“
A ještě jedna věc
Na závěr vytáhneme jeden ze svých typických fórků: „Včera jsem říkal jednomu pánovi – když si dneska nevezmete tu Alfu Stelvio, tak vám zítra zbyde akorát koloběžka. „Oba jsme se zasmáli, ale pán pochopil, o čem je řeč, a raději rovnou dovoz auta objednal, než riskovat koloběžku.“