Koroze. Rez. Hnědý mor. Rakovina. Útočí na každé auto, nové i ojeté. Víme, jak se jí dá ubránit.
IMPORT DIRECT nabízí ochranný nástřik podvozku a dutin automobilů
Myslíte si, že když si pořídíte nové auto, máte od koroze svatý pokoj alespoň na dvanáct let, po dobu takzvané záruky na prorezivění? Ale kdepak. Je to rozšířený mýtus.
„Záruka platí jen na prorezivění plechu zevnitř ven, takže se nevztahuje třeba na dveře obouchané od kamínků. A pozor – týká se pouze karoserie, ale ne podvozku. Přitom právě ten je vystaven největší zátěži, reziví životně důležité součásti jako zavěšení kol, brzdové trubice, řízení, nosníky nebo pomocný rám zavěšení motoru.
A přestože se kvalita laků v posledních třiceti letech výrazně zlepšila, o ochranných nátěrech podvozků to zdaleka tolik neplatí. Zjednodušeně řečeno: automobilky nemají zájem vyrábět „neprůstřelná“ auta, která dvacet let neshnijí; potřebují, aby se trh pěkně otáčel.
Seveřané jsou na tuto problematiku experty, ve Skandinávii existují sítě center, kde si lidé nechávají auta ošetřit. Proplácejí to i některé pojišťovny a doporučují i automobilky – jako třeba Mazda, jejíž vozy pro švédský trh dostávají dodatečný nástřik právě vosky na ochranu dutin a podvozku.
„Auto je čím dál tím víc spotřební věc, snižují se jeho výrobní náklady, stejně jako hmotnost – a nástřiky něco váží. U nových osobáků se už často neošetřují kapoty, dveře, blatníky; u podvozků je to podobné. Před patnácti lety bývala auta komplet ošetřená tlumexplastem a jinými přípravky, dnes automobilky ošetřují jen pár kritických míst, kde může vznikat koroze. Průšvih podle něj nastává třeba ve spodní části předních sloupků karoserie.
Tam se nyní běžně dává vrstva izolačního materiálu, která do sebe ovšem nasává vodu. A to je ideální korozní podhoubí, teplo od motoru, vlhkost – takže není divu, že už u nového auta ve spojích vznikala rez.“ Podobně se dnes izolují podběhy – místo nástřiků se používají pěnové panely, pod nimiž to časem „žije“.
Kdo je solidní?
Největším zákazníkům, firmám, které nakupují 75 procent nových vozů, je to celkem jedno – auta se zbaví po skončení tří nebo pětiletého operativního leasingu. Jenže pak přichází na řadu kupci ojetin. A problém je na světě.
Auta už bývají dost „chycená“. S nástřikem je totiž dobré začít co nejdřív, ideálně hned po koupi, a pak co tři až čtyři roky kontrolovat, případně ošetřit horší místa – například štěrkem obouchaná ramena – nebo nástřik obnovit. Ale vyplatí se začít i u tříletého auta.
Jsou podle jeho zkušeností některé značky aut lepší? „Solidní laťku drží především vozy koncernu Wolkswagen, kde korozní problematiku řeší dost komplexně, i když časy jedničkových octavií nebo golfů čtvrté generace už jsou pryč. Dobrou pověst mají i vozy francouzského koncernu PSA, renaulty, nebo italská auta,“ míní Trendl.
U Asiatů je situace složitější. Za typického průšviháře v minulosti platila japonská Mazda, která se však zlepšila, reziví i starší nissany, suzuki nebo mitsubishi. Na velké rozdíly v odolnosti lze narazit u korejských značek, své korozní kauzy si užili i u Fordu (focus první generace), Dacie nebo třeba Mercedesu, BMW z 90. let jsou doslova tragická.
A co pozinkované karoserie, které mívaly dříve francouzské vozy? „Časem rezaví i pozink, stačí, když se otěrem naruší ochranná vrstva. Jak se karoserie kroutí, dostává se tam vlhkost; na místech svarů zase reziví zevnitř.“
Ojeté auto
Je jasné, že u nových vozů v ceně od 400 tisíc korun výše se investice do ochrany vyplatí nejvíc (viz Kolik to stojí?).
Z míst, kde už se rez zažrala do hloubky, ji nedostaneme úplně, dokážeme jen zabránit dalšímu šíření. A jen když budete nástřik dál pravidelně obnovovat, můžete rezavění výrazně zpomalit. Pokud byste korozi chtěli odstranit úplně, auto by se muselo ošetřit, jako se dělají veterány – opískovat, obrousit. Celé by to vyšlo tak na 70 až sto tisíc korun, což je u auta v ceně 200 tisíc nesmysl.

Voskovka
Dnes už se nepoužívá k ošetření žádný gumoasfalt neboli tlumex – ten časem tvrdne a pak ho třeba v lese strhnete o kořen nebo odřete o obrubník. Ani lodní barva, o níž často slýchávám, ta je zase určena do trvale vlhkého prostředí a nemá zdaleka takové vlastnosti jako moderní takzvané tixotropní přípravky.
Zjednodušeně řečeno – při nástřiku jsou extrémně tekuté, dostanou se všude, vytlačí vodu a vytvoří voskový ochranný film. Ten je dostatečně pevný a pružný, odpuzuje vodu, odolává solím a dalším látkám včetně odlétávajícího štěrku. Nevadí mu, že se karoserie kroutí, nevznikají lomy, film nepraská a vydrží několik let.
Díky nízkému povrchovému napětí zaleze do všech škvír, dutin, mezer, přeplátování, vytlačí zbytky vody, které „podleze“. A co je důležité, před aplikací není nutné kompletní odmaštění povrchu. I tak je nutné auto pořádně připravit (proto je ideální přijet s novým, u kterého to není třeba).
Při nástřiku podvozku se sundávají plastová nadkolí, podběhy, rezerva, ochranné plechy a vůbec všechno, pod čím vznikají zákoutí, v nichž se korozi daří nejlíp. Nedaří-li se sundat výfuk, který je nerozebíratelný, a tak se stejně jako třeba kardan oblepí, zakryje igelitem. Kardany se nestříkají nikdy, porušilo by se jejich vyvážení.
Pak přichází na řadu vysokotlaká wapka a vystříká se každý centimetr podvozku. Ale je vidět, kde všude už rez úřaduje, občas to moc hezký pohled není. Do druhého dne se čeká, než všechno pěkně vyschne, a pak přichází na řadu obrušování nejhorších míst a taky jejich ošetření přípravkem Dinitrol 1000.
Ten se vsákne – penetruje – do struktury rzi, tedy do poškozeného kovu, přirovnal bych to k pórovité houbě. A protože je to antikorozní inhibitor, zamezí přístupu kyslíku a vody. A tedy zakonzervuje současný stav. Pak přichází to nejviditelnější – nástřik těžkým podvozkovým voskem. Vosk se stříká rovnou ze sudů, bez přístupu vzduchu.
Po podvozku přicházejí na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou; sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace. I v nich vytvoří vosk pružný film, díky vysokému tlaku při aplikaci pronikne i do nejskrytějších zákoutí. Auto zůstává na zvedáku, aby pořádně proschlo, pak je třeba opět nastrojit všechny sundané díly.
Auto je na dílně třetí den, tak dlouho celá operace trvá. Nedá se říct, že by po aplikaci auto vonělo – chemií smrdí ještě týden. Z různých otvorů bude vosk vytékat ještě dlouho. Počítej s tím, že nás budou docela dlouho nenávidět všichni mechanici, třeba kdybys jel měnit tlumiče.“ Ale co. Za to ten pocit, že auto nesežere první solanka, určitě stojí.
A co bude dál?
„Bylo by dobré za dva tři roky a podívat se, jak podvozek vypadá. Záleží, v jakých podmínkách budete jezdit, pokud hodně na štěrku, bude určitě třeba opravit exponovaná místa jako hrany karoserie nebo podběhy. Pokud budete jezdit jen v soli po městě, stačí se na auto podívat za tři až čtyři roky. Výhoda je, že stačí podvozek očistit a materiály při revizi na sebe navážou, není třeba sundávat původní nátěr..
Ošetření nástřikem podvozku a dutin se provádí značkovými přípravky Normfest, Inchroma, Würth, Bilt Hamber, Kansai Helios, Raptor s polyuretanem pro terénní vozy a Dinitrol.
Pro více informací volejte +420 607 737 727

Jakub Holub / CEO
IMPORT DIRECT, s.r.o.
Kaprova 42/14, 101 00 Praha
e-mail: jakub@importdirect.cz