Rubriky
Novinky

Přichází ten správný čas koupit si investiční auto?

Jedna z nejčastějších otázek, kterou poslední týdny slýchám, je na předpověď vývoje trhu investičních aut. Ta druhá je pak ze stejného ranku. „Půjde levně pořídit něco zajímavého? A pokud ano, tak co bys mi poradil?“ Je to trochu věštění z křišťálové koule a na začátku je nutné pochopit zásadní rozdíl mezi veteránem a investičním autem, ale pojďme na to!

Pravda je taková, že trh s veterány je (byl) hodně přifouknutý. Každý, kdo měl v garáži auto starší třiceti let, si myslel, že má doma poklad. A nezáleželo na tom, jak moc je zrezlé, rozpadlé nebo kolik se jich vyrobilo. Jistě, stará auta mají svou cenu. Ale mluvit o nich jako o investičních? O všech? Ale jděte…

Možná bychom si měli konečně udělat jasno v tom, co lze považovat za investiční auto. Rozhodně to není Škoda 120L ani Felicie, je mi to líto, omlouvám se všem, kterých jsem se teď dotkl. Investičním autem nemůže být nazývané ani tolik oblíbené BMW 3 generace E30 a nedá se to říct ani o Porsche 911. A to mám obě dvě tyhle auta opravdu ze srdce rád! A investiční není ani staré Mini, ani Jaguar XJS, ani Alfa Romeo Spider. Fakt, věřte mi.

Za investiční vozy se dají považovat ty, které byly vyrobené v omezených sériích, konkrétní auta se zajímavou historií nebo exempláře i těch obyčejnějších aut, ale jen s minimálním nájezdem a ve výtečném stavu. Ale prodávat auto s přestřelenou cenou a ospravedlňovat ji přídomkem „zajímavá investice“ je vážně nesmysl.

Trh s ojetými auty je teď v podstatě zastaven a trh s veterány stojí taky. Takže co se stalo a stane s cenami investičních aut? V drtivé většině spadnou. Spadnou na ceny, které jsou odpovídající, nikoliv přestřelené. A je jedno, jestli se bavíme o starých vozech, nebo o limitovaných edicích žhavých novinek, které překupníci nabízejí o desítky procent dráž, ještě než se vůbec dostanou na trh. A to samé se stane i s cenami běžných veteránů. Téměř se neprodává, a když teď někdo nabídne veterána s cenou nižší o nějakých dvacet, pětadvacet procent, stejně se ho nejspíš nezbaví. Lidé prostě vyčkávají.

Jak jsem psal už minule, stačí se podívat na ceny aut v zahraničí, protože český trh většinou reaguje s menším zpožděním. Ceny starých škodovek, čézet, velorexů a podobných strojů Made in Czechoslovakia bývají na tuzemském trhu extrémně navýšené a nemá smysl se o nich moc bavit. Tyhle stroje zkrátka mají cenu jen pro našince a jejich ceny spadnou jako první – nadšenci a ryzí veteránisté ty svoje stejně nikdy neprodají a překupníci ostrouhají. Dobře jim tak. Ceny obyčejnějších aut zahraniční provenience spadnou, většina lidí se shoduje na tom, že to bude o nějakých patnáct až dvacet procent a jejich cena bude odpovídat stavu konkrétního kusu. Zkrátka se to všechno tak nějak srovná.