Korunní 2569/108, 101 00 Praha
Již 23 let stejné číslo: +420 603 737 626
info@dovozautznemecka.cz

Automobily z Německa bez DPH

Automobily z Německa bez DPH

Podmínky pro uplatnění nároku na odpočet DPH u automobilů se v průběhu let měnily a dosud ovlivňují uplatnění DPH na výstupu a s tím související nárok na odpočet DPH na vstupu u kupujícího. Jak na DPH u aut nových, ojetých i pořízených v zahraničí?

V dnešní hektické době se snad každý potřebuje přemisťovat z místa na místo nejen v rámci svého města, regionu či země, ale dá se říct, že v celosvětovém měřítku. K těmto účelům je využíváno čím dál více automobilů na úkor prostředků hromadné dopravy.
 
U osobní dopravy existují alternativy, ale u nákladní dopravy mnohdy není zbytí a musí se použít automobil. Tento případ se týká většinou firem a podnikatelů, kteří rozváží své zboží, nebo jezdí nabízet služby, případně plní své pracovní úkoly.
 
Takový automobil, který slouží k ekonomickým činnostem, může jeho majitel – plátce DPH pořídit s odpočtem DPH za splnění zákonem stanovených kritérií, které si v následujícím textu ukážeme.
 
Dopravním prostředkem je podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, vozidlo, jiný prostředek nebo zařízení, které jsou určené k přepravě osob nebo zboží z jednoho místa na jiné a které jsou obvykle konstruované pro použití k přepravě a mohou k ní být skutečně použity. Za dopravní prostředek se nepovažuje vozidlo, které je trvale znehybněno, ani kontejner.

Nový dopravní prostředek

Novým dopravním prostředkem se rozumí vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích s obsahem válců větším než 48 cm3 nebo s výkonem větším než 7,2 kW, pokud bylo dodáno do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu (obvykle se jedná o den registrace k provozu ve státu výrobce), nebo má najeto méně než 6 000 km.
 
U motorových vozidel stačí splnit i pouze jednu z výše uvedených podmínek, tj. buď necelých šest měsíců od prvního uvedení do provozu, nebo najeto méně než 6 000 km.
 
Podmínky pro uplatnění nároku na odpočet DPH u automobilů se v průběhu let měnily a dosud ovlivňují uplatnění DPH na výstupu a s tím související nárok na odpočet DPH na vstupu u kupujícího.
 
Řada aspektů ovlivňuje nárok na odpočet DPH u automobilů. Záleží na použití automobilu a v minulosti též na typu automobilu. To ovlivňuje následné povinnosti při prodeji vozidla a jeho koupi protistranou.
 
Dalším neméně zajímavým aspektem při pořizování vozidla a v souvislosti s nárokem na odpočet DPH je i pojištění automobilu, respektive pojistná částka a následné případné plnění od pojišťovny. Plátce DPH si může automobil pořízený s odpočtem DPH pojistit také jen na cenu bez DPH. Má tedy i nižší pojistné. Plnění pojišťovny pak bude také bez DPH, které plátce uhradí přímo servisu a pak si uplatní nárok na odpočet v rámci svého přiznání k DPH.
 
Rozhodujícím datem, kdy se u automobilů z pohledu DPH „vše změnilo“, byl 1. duben 2009. U osobních automobilů nakoupených před tímto dnem nebylo možné nárok na odpočet DPH na vstupu uplatnit. Od uvedeného data je možné daň na vstupu odečíst, pokud je automobil používán pro ekonomickou činnost s nárokem na odpočet daně.
 
Obecně je možné říci, že osobní automobily mají od 1. 4. 2009 z hlediska provozu a DPH rovnocenné podmínky jako užitkové vozy „N1“ s dělící přepážkou, nebo jako dodávky, nákladní vozy apod. Kromě podnikatelů – plátců DPH může být daň z přidané hodnoty vrácena i jiným osobám, které nejsou plátci DPH, například osobám se zdravotním postižením.
 
Při pořízení automobilu formou finančního leasingu je důležitá smlouva a její ustanovení. Od roku 2009 je možné uplatnit DPH z celého předmětu leasingu při jeho převzetí, ale pouze za podmínky, že ve smlouvě je stanoveno, že předmět leasingu (automobil) bude nájemcem povinně odkoupen. Jinak dnem převzetí vozidla, a to ze splátky hrazené předem a pak postupně z každé měsíční splátky dle splátkového kalendáře od leasingové společnosti.

Zvláštní režim obchodníků s použitým zbožím

Pro úplnost musíme zmínit zvláštní režim obchodníků s použitým zbožím, který není omezen pouze na „ojeté“ dopravní prostředky, ale v praxi právě zde nachází nejčastější uplatnění. Tento zvláštní daňový režim je pouze a jen pro použité zboží a výslovně zakázán u nových dopravních prostředků.
 
Pokud obchodník s použitým zbožím nakoupí osobní automobil od plátce DPH a tento prodej již bude pro plátce zdanitelným plněním, nemůže obchodník při prodeji ojetého osobního automobilu použít zvláštní režim, tj. zdanění pouze přirážky.
 
Obchodník má nárok na odpočet daně při nákupu tohoto ojetého osobního automobilu a při jeho prodeji musí přiznat daň z celé prodejní ceny. Kupující, který je plátcem daně, si může v tomto případě za splnění obecných zákonných podmínek uplatnit nárok na odpočet daně.

Příklady

Koupil-li plátce v roce 2011 automobil, který byl v plné výši používán k jeho ekonomické činnosti, tj. ke zdanitelným plněním, měl nárok na odpočet DPH na vstupu v plné výši. Pokud takový automobil bude např. letos prodávat, bude jeho prodej zatížen DPH na výstupu.
 
Opačný případ, kdy není nárok na odpočet, je, pokud plátce koupil např. v roce 2008 osobní automobil, který byl v plné výši používán pro jeho ekonomickou činnost – ke zdanitelným plněním. Jak bylo výše uvedeno, tak do 31. 3. 2009 nebylo možné u osobních automobilů uplatnit nárok na odpočet bez ohledu na způsob využití. V letošním roce má být automobil prodán. Prodej bude bez DPH.
 
Plátce DPH koupil v roce 2008 automobil od neplátce, např. od soukromé osoby (nepodnikatele). Automobil byl v plné výši používán pro zdanitelné činnosti plátce. V letošním roce má být automobil prodán. A nyní musíme rozlišovat, zda se jedná o nákladní automobil, jehož prodej by podléhal DPH na výstupu (bez ohledu na to, že při koupi nebyl uplatněn nárok na odpočet, protože nákup nebyl daní zatížen), nebo o osobní automobil, jehož prodej bude od daně osvobozen.
 
Plátce DPH koupil v roce 2011 automobil, který byl částečně používán pro ekonomickou (zdanitelnou) činnost plátce a částečně byl dán k soukromému užívání např. jeho zaměstnanci. Nárok na odpočet byl uplatněn v poměrné výši. V letošním roce má být automobil prodán. Prodej bude podléhat DPH a současně plátce může provést úpravu doposud neuplatněného odpočtu DPH.
 
Ve výše uvedených příkladech jsme rozebrali, jak nakládat při prodeji starších automobilů z pohledu DPH. V každém případě je nutné zkoumat historii automobilu nejen z technického stavu, ale také z důvodu historie DPH. Jelikož dva totožné automobily pořízené ve stejný den, ale jeden plátcem, druhý neplátcem, resp. u jednoho byl uplatněn nárok na odpočet, u druhého nikoliv, tak každý z nich bude mít rozdílné zacházení z pohledu DPH při jeho prodeji.

Příklady

Koupil-li plátce v roce 2011 automobil, který byl v plné výši používán k jeho ekonomické činnosti, tj. ke zdanitelným plněním, měl nárok na odpočet DPH na vstupu v plné výši. Pokud takový automobil bude např. letos prodávat, bude jeho prodej zatížen DPH na výstupu.
 
Opačný případ, kdy není nárok na odpočet, je, pokud plátce koupil např. v roce 2008 osobní automobil, který byl v plné výši používán pro jeho ekonomickou činnost – ke zdanitelným plněním. Jak bylo výše uvedeno, tak do 31. 3. 2009 nebylo možné u osobních automobilů uplatnit nárok na odpočet bez ohledu na způsob využití. V letošním roce má být automobil prodán. Prodej bude bez DPH.
 
Plátce DPH koupil v roce 2008 automobil od neplátce, např. od soukromé osoby (nepodnikatele). Automobil byl v plné výši používán pro zdanitelné činnosti plátce. V letošním roce má být automobil prodán. A nyní musíme rozlišovat, zda se jedná o nákladní automobil, jehož prodej by podléhal DPH na výstupu (bez ohledu na to, že při koupi nebyl uplatněn nárok na odpočet, protože nákup nebyl daní zatížen), nebo o osobní automobil, jehož prodej bude od daně osvobozen.
 
Plátce DPH koupil v roce 2011 automobil, který byl částečně používán pro ekonomickou (zdanitelnou) činnost plátce a částečně byl dán k soukromému užívání např. jeho zaměstnanci. Nárok na odpočet byl uplatněn v poměrné výši. V letošním roce má být automobil prodán. Prodej bude podléhat DPH a současně plátce může provést úpravu doposud neuplatněného odpočtu DPH.
 
Ve výše uvedených příkladech jsme rozebrali, jak nakládat při prodeji starších automobilů z pohledu DPH. V každém případě je nutné zkoumat historii automobilu nejen z technického stavu, ale také z důvodu historie DPH. Jelikož dva totožné automobily pořízené ve stejný den, ale jeden plátcem, druhý neplátcem, resp. u jednoho byl uplatněn nárok na odpočet, u druhého nikoliv, tak každý z nich bude mít rozdílné zacházení z pohledu DPH při jeho prodeji.

Vedení evidence jízd

Zde je malé shrnutí výše uvedených příkladů. V případě, že automobil vlastnil plátce DPH a uplatnil si z něj nárok na odpočet DPH při jeho pořízení, musí být rovněž cena ojetého automobilu při jeho následném prodeji zatížena sazbou DPH. Nový vlastník, pokud je plátce DPH, si opět může nárokovat odpočet DPH při pořízení. Pokud by byl nový vlastník tohoto ojetého automobilu neplátce DPH, nemůže žádné DPH zpětně nárokovat a při jeho dalším prodeji už cena ojetého automobilu neobsahuje žádné DPH. Zároveň má prodávající plátce povinnost odvést DPH na výstupu při jeho prodeji.
 
Z pohledu DPH je důležité v průběhu využívání automobilu vést evidenci jízd. Knihu jízd nemusíme vést, pokud auto či auta pro podnikání používáme my osobně (ne naši zaměstnanci) a nebudeme uplatňovat nárok na odpočet na pohonné hmoty a související náklady s provozem vozidla jako plátci DPH.
 
Nárok na odpočet DPH na vstupu (např. u nákupů pohonných hmot a jiných provozních nákladů) zůstává zachován, i když uplatňujeme výdaje na auto z pohledu daní z příjmů paušálem. Tento nárok musíme patřičně zdokladovat a zaevidovat v evidenci pro DPH, vhodné je tedy proto i vedení knihy jízd.
 
Obecně platí, že dochází-li k používání automobilu (týká se veškerého „firemního“ majetku) jak k ekonomickým činnostem, tak i k soukromým účelům, musí být vždy vypořádáno DPH.

Automobily pořízené v zahraničí

Doposud jsme řešili DPH u automobilů pořizovaných a prodávaných v rámci ČR. V praxi ovšem nastávají i případy, kdy se automobily pořizují v zahraničí, případně se prodávají zahraničním subjektům, potažmo ve valné většině případů z/do EU.
 
Při koupi automobilu v EU je DPH vždy zaplacena v zemi spotřeby. Není přitom podstatné, jde-li o osobu registrovanou k dani (resp. plátce DPH), ani jde-li o osobu povinnou k dani (podnikatele). Státy EU se totiž dohodly na tomto výjimečném postupu zdaňování u přeshraničního dodání nových dopravních prostředků.
 
Nedaní se ve státě dodavatele. Dodání je pro prodejce z jiného členského státu EU osvobozeno od daně s nárokem na odpočet, resp. není vůbec předmětem daně (zaplacená DPH může být vrácena i neplátci). Vždy nastává povinnost odběrateli/kupujícímu přiznat a odvést DPH v jeho státě (opět i když se jedná o neplátce).
 
Tento specifický postup se uplatňuje pouze u nových dopravních prostředků dodaných (resp. pořízených) z jednoho státu EU do jiného státu EU, tedy nikoli v rámci ČR.
 
Povinnost dodanění a souvisejících administrativních komplikací ve státě pořízení se týká úplně všech, podnikatelů, nepodnikatelů, plátců i neplátců. Nejedná se totiž zpravidla o obchodní slevu, nýbrž o povinnost prodat vozidlo bez DPH v zemi prodejce s tím, že tato daň v EU zůstává, jen se přesune do státu spotřeby, tj. do státu kupujícího.
 
Samostatnou kapitolou související s DPH u automobilů je jejich pronájem a půjčování, což má z pohledu DPH svou samostatnou úpravu.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

POPTÁVKA
close slider
(Např. značka, model, rok, najeté km, motorizace apod.)
Stisknutím tlačítka Odeslat souhlasíte se zpracováním osobních údajů, které jsou nezbytné pro vypracování nabídky.